Wil je meer bezoeken op je website? Dan is zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als SEO optimalisatie, een hele goede optie. Het optimaliseren van je website voor zoekmachines zorgt er namelijk voor dat je website hoger tussen de (organische) zoekresultaten van Google/zoekmachine komt én dus beter zichtbaar is. Bij zoekmachine optimalisatie ligt de focus op je website.
De vier elementen om hoger in Google te komen
Om hoger in Google te komen zijn er vier elementen belangrijk.
- De techniek van je website: om ervoor te zorgen dat zoekmachines je website belangrijk genoeg vinden dat ze je een hoge positie geven in de zoekresultaten, is het belangrijk dat zoekmachines je website goed kunnen indexeren. Hiervoor is het belangrijk dat de techniek van je website goed in elkaar zit.
- De content op je website: de content, ofwel de tekst, op je website moet interessant zijn voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines. Zorg voor voldoende relevante, originele en vernieuwende content. Wil je gevonden worden op een bepaald woord, zorg er dan ook voor dat dat zoekwoord de “aandacht” krijgt die het verdient.
- Relevantie van je website op het internet: zoekmachines hechten veel waarde aan het belang van jou website op het internet. Om het belang aan te tonen is het belangrijk waardevolle links te hebben van andere websites. Lees meer over het verhogen van het aantal links naar je website via linkbuilding.
- User experience op je website: zoekmachines vinden de ervaring van gebruikers nadat ze zijn doorgeklikt naar je website erg belangrijk. Blijven bezoekers een lange tijd op je website dan zien zoekmachines dit als een goede match. Vertrekken bezoekers direct van je site dan is de gebruikers ervaring kennelijk slecht en dit zien zoekmachines als een slechte match. Een goede match zal eerder hoog in de zoekresultaten worden getoond dan een slechte match.
Om bovenaan in Google komen is het belangrijk dat je website op alle vier de elementen goede resultaten behaalt.
Zoekmachine optimalisatie is een doorlopend proces
SEO optimalisatie is geen eenmalige actie maar een continue proces dat begint bij het formuleren van de voor je organisatie relevante zoektermen. Met deze als uitgangspunt begint het proces om je site stap voor stap op een hoger niveau te brengen.
De resultaten van SEO zijn dan ook niet direct zichtbaar, maar vaak pas na enkele weken. Wil je direct zichtbaar zijn tussen de zoekresultaten, kies dan voor zoekmachine adverteren (SEA). Of nog beter een combinatie van beide.
Hulp nodig bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines?
Wil je hoger in Google komen? En wil je dit in zijn geheel of gedeeltelijk uitbesteden? Dan ben je bij online marketing bureau Michel Mostert aan het juist adres. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek. Ik help je van strategie tot analyse persoonlijk en doelgericht met de Google optimalisatie van je website.
Voor- en nadelen zoekmachine optimaliseren
Voordelen
- Een klik naar je website via een organisch zoekresultaat is gratis.
- Heb je een goede positie bereikt binnen de organische zoekresultaten dan zal je, mits dit op een legale manier is gerealiseerd, niet snel verdwijnen. Let op! Het blijft belangrijk je positie continue te monitoren en eventuele wijzigingen door te voeren.
- Je positie in Google, het verkeer naar je website, de tijd dat bezoekers op je website zijn… het is allemaal te meten. De tijd en de prijs die je betaal voor SEO kan je dan ook eenvoudig naast de resultaten zetten.
Nadelen
- SEO optimalisatie is arbeidsintensief en het vergt dan ook veel tijd van een medewerker. Is deze tijd er niet denk dan eens na aan het geheel of gedeeltelijk uitbesteden van de werkzaamheden.
- Nadat wijzigingen zijn doorgevoerd kan het tijdje duren voordat het resultaat zichtbaar is in Google.
- De eisen die worden gesteld aan een goede positie veranderen continue. Nadat een goede positie in een zoekmachine is bereikt is het belangrijk deze positie continue te monitoren en eventuele wijzigingen door te voeren.