De website is het centrale punt van je online marketing communicatie. En wat de conversies (de doelen) van je website ook zijn, het is altijd belangrijk dat je website aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker. Je wilt natuurlijk voorkomen dat bezoekers, die via bijvoorbeeld een Google Ads campagne of een Facebook campagne op je website terechtkomen, door technische problemen, onduidelijkheden of omdat ze zich niet voelen aangesproken afhaken.
Er zijn dan een aantal zaken belangrijk:
- Een website moet aansluiten bij de identiteit van je bedrijf. Je communicatie uitingen moeten overal overeenkomen.
- Een website moet altijd technisch en qua content (teksten, foto’s, films etc.) up-to-date zijn. Een niet goed werkende en verouderde website zorgt voor frustratie bij een bezoeker.
- En minstens zo belangrijk. De bezoeker moet logisch door je website kunnen klikken of scrollen.
Conversie optimalisatie/ CRO
Is een bezoeker eenmaal op je website dan is het belangrijk dat deze zijn weg weet te vinden naar de gewenste informatie of het gewenste product. Met tools als Google Analytics, Hotjar en Google Optimize is het mogelijk onderzoek te doen naar het gedrag van bezoekers op je website. En zo je website waar nodig te verbeteren.
Interactieonderzoek
Aan de hand van het klik en scroll gedrag van bezoekers kan worden onderzocht of de invulling van de website of een pagina aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker. Dit geeft waardevolle inzichten en helpt bij het achterhalen van waar bezoekers problemen ervaren.
Onsite surveys
Door middel van het stellen van vragen direct aan de (afhakende) bezoeker krijg je inzicht waarom bezoekers bepaalde acties ondernemen. Deze onderzoeksvragen kunnen per pagina worden ingesteld.
A/B test
Een A/B test is de ideale manier om verschillende versies van een webpagina in de praktijk te testen zonder dat er technische aanpassingen aan de website moeten worden gedaan. Op deze manier krijg je eenvoudig een goed inzicht in welke variant van een pagina het meeste rendement oplevert. Speciale software maakt het mogelijk verschillende varianten afwisselend aan bezoekers te tonen. De software houdt tevens bij welke variant de meeste conversie oplevert. De pagina die het best uit de A/B test komt kan vervolgens worden doorgevoerd.
Wil je weten hoe je CRO kan inzetten voor jouw website?
Wil je weten hoe je conversie optimalisatie kan inzetten voor jouw webite ? Full service online marketing bureau Michel Mostert helpt je met een gepast advies van strategie tot analyse persoonlijk en doelgericht.
Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.